wtorek, 16 października 2012

Pociągiem nad morze

Most na Dziwnej
Interesująca trasa ze Szczecina Głównego do Świnoujścia rozpoczyna i kończy się nad
wodą, a ponadto malowniczo przecina wyspy Uznam i Wolin.


W liczącą 116 kilometrów podróż składy ruszają z dworca między wzgórzem i Odrą, obok
charakterystycznej sylwetki portowego kolejarza – jednego z niewielu pomników kolejarzy
w Polsce. Sprzed stacji Szczecin Główny warto spojrzeć na most kolejowy, a na peronie pierwszym
obejrzeć segment pocztowy, obsługujący kolejowe ambulanse.

Odra, Ina, Dziwna

Pierwszy etap podróży do Świnoujścia odbywa się w kierunku wschodnim. Zanim w Szczecinie Dąbiu pociągi skręcą na północ w stronę Bałtyku, przekroczą stalowymi mostami koryto Odry Zachodniej i Wschodniej. Kolejna przeprawa pojawi się dopiero na Inie przed Goleniowem. Ze stacji odchodzi też trasa w kierunku Kołobrzegu i Koszalina.

Następne odgałęzienie – do Kamienia Pomorskiego – dziewiętnastowieczni projektanci usytuowali
trzydzieści kilometrów dalej w Wysokiej Kamieńskiej, na skraju Borów Goleniowskich. Stacja zyskuje na wyglądzie. Trwający remont dwukondygnacyjnego dworca korzystnie zmienia kolejowy krajobraz. Za stacją linia nr 370 skręca na zachód i po kilkunastu kilometrach osiąga ostatni przystanek na stałym lądzie – Recław. Następny Wolin, choć tylko dwa kilometry dalej, jest już na wyspie. Pociągi dojeżdżają tu trzy przęsłowym, 225-metrowym kratowym mostem nad Dziwną – cieśniną, która łączy Zalew Szczeciński z Bałtykiem. Z mostu warto spojrzeć na kolorową sylwetkę mostu drogowego zabudowania Wolina. Dysponując czasem, warto odwiedzić miasto i wioskę wikingów oraz spojrzeć z lądu na panoramę dwóch równoległych, lecz odmiennych
mostów.

Ze słońcem w herbie


Linia kolejowa na wyspie Wolin ma nieco ponad 30 km. W drodze do Międzyzdrojów miniemy
małe miejscowości Mokrzycę Wielką, schowany w lesie Ładzin i Warnowo – przystanek
z werandą porośniętą dzikim winem, na którą wciąż zaprasza dawny piktogram poczekalni.
Niewielki budynek dworca w Międzyzdrojach położony jest spory kawałek od plaży. Stację ulokowano tu przed 107 laty. Odnowiony budynek i żegna podróżnych słonecznym herbem
miasta, z którym brutalnie konkuruje plansza „KEBAB”. Wewnątrz budynku wychowuje „dzieci”
rodzina jaskółek. Ptaki cieszą się sympatią i wyrozumiałością podróżnych, choć gniazdo
przykleiły w centrum holu.

W sezonie frekwencję na stacji zwiększają wczasowicze położonego vis-á-vis peronów ośrodka KPTW Natura Tour „Trygław”. Kompleks domków sąsiaduje z dawnymi wyrzutniami pocisków V3 i szlakiem turystycznym do Jeziora Turkusowego koło Wapnicy.

Promy przy torach


Z Międzyzdrojów do Świnoujścia kilkukilometrowy przesmyk pomiędzy morzem i jeziorem
Wicko Wielkie pociągi przejeżdżają równolegle z samochodami na krajowej trasie „3”. Jej przebieg
zbliżony jest do kolejowej linii E 59, gwarantującej łączność bałtyckich portów z południem Europy.
Na krańcu wyspy Wolin wita nas niepozorny, ale zadbany dworzec Świnoujście i czekające na
wyjazd lokomotywy. Teren kolejowy przylega do portu rybackiego i przeprawy promowej „Bielik”.
Tu kończy się podróż po torze. Promem przeprawimy się przez Świnę z dzielnicy Warszów
na wyspie Wolin, do dzielnicy Nadmorskiej już na wyspie Uznam.

Od czasu zawieruchy wojennej aż do 2008 r. ze świnoujskich dworców poza trasą do Szczecina
nie było innych połączeń. Obecnie przejażdżka promem i 20-minutowy spacer znów pozwalają
korzystać z dalszej jazdy koleją. Gwarantuje ją przystanek Świnoujście Centrum.

0 komentarze

Posts a comment

 
© 2011 Rozkład jazdy pociągów pkp i pks
Designed by Blog Thiết Kế
Back to top